TSMT torna ( 3 hónapos kortól 5 éves korig)

A Tervezett SzenzoMotoros Tréning (röviden TSMT) egy olyan mozgásterápia, amely az idegrendszerre gyakorolt hatása révén újraszervezi, újrahuzalozza a neurológiai alapokat, segít a fennmaradó primitív reflexek leépítésében.  Mindez kihat a mozgásra, beszédre, pszichikumra, viselkedésre egyaránt.

Tervezett, mert egyedileg tervezett minden gyermekre, a vizsgálati eredmények alapján.

Szenzo, mert a szenzoros rendszerekhez, vagyis az érzékszerveinkhez és azok működéséhez kapcsolódik, azokra van hatással. Ez az input/bemeneti oldal.

Motoros, más szóval mozgásos, mert a mozgáson keresztül hatunk az idegrendszer érésére. Ez az output/kimeneti oldal.

Tréning, mert edzéselméleti alapokra épül (fokozódó terhelés, rendszeresség…), és a torna felfogható egy speciális edzésnek is.

Milyen tünetek esetén javasolt a TSMT terápia megkezdése?


Egyéni Tervezett Szenzo-Motoros Tréning (TSMT I) terápia 3 hónapos kortól

Az egyébi TSMT I terápia olyan gyerekeknek javasolt, akiknél az alábbi tünetek közül egy vagy több megjelenik:

  • Megkésett beszédfejlődés
  • Megkésett mozgásfejlődés
  • Autizmus spektrum zavar (ASD)
  • ADHD
  • Figyelmi és koncentrációs nehézségek
  • Regulációs zavarok (Evés -, alvás - problémák)
  • Viselkedésbeli problémák, fokozott agresszió, beilleszkedési nehézségek
  • Szorongás
  • Együttműködés hiánya
  • Kontrollfunkciók gyengesége
  • Szenzoros feldolgozási zavarok (SPD)
  • Prevenciós jelleggel, amennyiben a fentebb található tünetek jelentkeztek már a családban szülő/nagyobb testvér esetén

Szülővel közös foglalkozás 2-3 éveseknek, hogy magabiztosan induljon az óvodáskor

A szülővel közös TSMT foglalkozás akkor javasolt, ha 2-3 éves gyermeke

  • sokat elesik, bizonytalan a mozgása
  • nem képes ugrani
  • nehezen tanul motorozni, futóbiciklizni
  • nem szeret hintázni, csúszdázni
  • nagyon válogatós, a bölcsődében is alig eszik
  • pár percnél tovább nem képes egy dologgal játszani, ide-oda szalad a játszótéren a játékok között
  • feltűnően érzékenyen reagál hangokra, hamar kifárasztja, ha közösségben van
  • nem képes leülve enni, állandóan izeg-mozog
  • labdát nem képes elkapni
  • ceruzát nem fog, mintát nem másol, nem tud kupakot lecsavarni, próbál, de nem képes nyomot hagyni a papíron
  • nem tud lapozni, nem játszik apró tárgyakkal, nem vág ollóval, nem fűz gyöngyöt

Mit fejleszt a torna?

  • verbális és vizuális figyelmi funkciókat erősíti
  • együttműködést, feladathelyzetben maradást
  • egyensúlyt
  • segíti normalizálni az izomtónust
  • beszédértést, beszédkészséget
  • szem-kéz, szem-láb koordinációt
  • reflexgátlást segíti

Összefoglalva: azokat a funkciókat alapozza meg, amelyek a későbbi sikeres iskolai beváláshoz szükségesek. Továbbá azokat a mozgásos alapokat erősíti meg, amik a
későbbi sportágspecifikus mozgások elsajátításához szükséges.


TSMT egyéni és csoportos foglalkozás (TSMT II) kis-és középsőcsoportos gyerekek részére

A csoportos TSMT foglalkozásokat azoknak a gyerekeknek javasoljuk, akiknek apróbb elmaradásuk van a mozgás vagy a figyelmi funkciók területén, és nem okoz nekik problémát a kis létszámú csoportban való együttműködés.

  • Beszédfejlődés zavara, vagy akadályozottsága
  • Mozgásfejlődési bizonytalanságok, elakadások, ügyetlen mozgáskivitelezés (Futás közben nem képes gyorsan és élesen bekanyarodni, hirtelen megállni, bizonytalan az egyensúlya. Nem képes triciklit pedállal hajtani. Mozgása összerendezetlen. Nem képes lépcsőn váltott lábbal felfelé és lefelé menni. Kerüli a körhintát, hintát, csúszdát.)
  • Figyelmetlenség, koncentráció problémája az alábbi területeken: Rövidtávú memória, rövidtávú munkamemória. Egyidejű többcsatornás figyelem. Feladatok sorrendjének megjegyzése. Önálló munkavégzés. Á

    llandóan fészkelődik, izeg-mozog. Figyelme állandóan elterelődik. N

    ehezen jegyez meg rövid mondókákat, énekeket. Nehezen vonható be az óvodai csoportos tevékenységekbe.

  • Tanulás alapú zavarok, tanulási veszélyeztetettség (diszkalkúlia, diszlexia, diszgráfia)
  • Téri tájékozódás nehezítettsége
  • Jobb-bal oldal megkülönböztetés bizonytalansága
  • Szinkronfunkciók gyengesége
  • Viselkedésbeli problémák: Szorongás, önbizalomhiány; Kontrollfunkciók gyengesége, enyhe hiperaktivitás; Társas helyzetek elfogadása, társakkal együttműködés nehézsége. Nehezen illeszkedik be az óvodában (időnként indokolatlanul agresszívan vagy túlságosan visszahúzódóan viselkedik).
  • Szenzoros feldolgozási zavarok (SPD)
  • Finommotorikai elmaradások: nem tud és nem is szeret rajzolni, még marokra fogja a ceruzát, nem tartja meg az ujjai között. Nem képes embert rajzolni.

Mit fejleszt a torna?

  • verbális és vizuális figyelmi funkciókat erősíti (egyidejű többcsatornás figyelmet)
  • rövid és hosszútávú memóriát
  • önálló munkavégzést
  • téri tájékozódást
  • szinkronfunkciókat (verbális-motoros szinkronok)
  • együttműködést, feladathelyzetben maradást
  • egyensúlyt
  • szenzoros érzékelést
  • segíti normalizálni az izomtónust
  • beszédértést, beszédkészséget
  • szem-kéz, szem-láb koordinációt
  • reflexgátlást segíti
  • társas helyzetek elfogadását, társakkal való együttműködést

Összefoglalva: azokat a funkciókat, amik a későbbiekben szükségesek lesznek ahhoz, hogy sikerrel vegyék az iskolai éveket. Továbbá a torna segít abban,
hogy a gyerekek megszeressék a mozgást, azon keresztül egészséges önbizalomra tegyenek szert. Jó mozgáskoordináció és ügyesség birtokában
magabiztosan és örömmel kezdhessenek bele sportágspecifikus mozgások megtanulásába.


A terápiát minden esetben átfogó bemeneti szűrés (LongiKid) előzi meg, hogy pontosan fel tudjuk mérni az elakadás szintjét, és a gyermek részére megfelelő tornasort írjunk.

Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani.